piątek, 24 sierpnia 2012

RECENZJA: Mark Billingham, Zapomniani [Lifeless, 2005]

Nie ukrywam, że ucieszyłem się kiedy wybrałem się do pobliskiego kiosku po codzienną prasę i zobaczyłem wyeksponowany miesięcznik Claudia (link) wraz z książką Marka Billinghama zatytułowaną Zapomniani. Pisarz należy do czołówki autorów powieści kryminalnych i od kilku lat zdobywa najważniejsze brytyjskie nagrody literackie. Wszystkie jego thrillery trafiają na najwyższe miejsca bestsellerów. Zapomniani zaś byli nominowani do British Book Awards za najlepszy thriller roku, co tylko jeszcze bardziej zachęciło mnie do kupna.

Zapomniani to piąta opowieść o losach Toma Thorne'a i sprawach kryminalnych prowadzonych przez niego. Za postać inspektora, uznanego za najciekawszego detektywa, Billingham został uhonorowany nagrodą Sherlocka. Tym razem główny bohater znalazł się na dnie. Pogrążony w depresji po śmierci ojca inspektor zostaje przeniesiony do pracy biurowej, a jego kariera załamuje się. 

Kiedy w Londynie zaczynają ginąć bezdomni, Thorne zgłasza się na ochotnika, by wejść jako tajniak w ich środowisko. Szybko, może nawet za szybko, staje się jednym z nich. Na ulicach miasta doświadcza strachu, głodu, zimna i biedy. Poznaje parę młodych narkomanów i pomimo gry, jaką z nimi prowadzi, i ich pragmatycznej brutalności, przyjaźń tej trójki wydaje się szczera. Wkrótce okazuje się, że morderstwa nie są przypadkowe. Czy Thorne pozna tożsamość zabójcy, zanim zginą kolejni ludzie? Czy zdoła przy tym uporać się z trawiącym go bólem?

Wciągająca i trzymająca do samego końca w napięciu fabuła sprawia, że trudno się oderwać od lektury, a jeśli już trzeba zrobić sobie przerwę w czytaniu to jak najszybciej chce się powrócić do akcji. Autor przenosi czytelnika do Londynu, który nie jest znany z przewodników. Sceneria śmierdzącej, brudnej i nieprzyjemnej strony angielskiej stolicy dodaje książce mrocznego klimatu. Śledztwo prowadzone jest z perspektywy różnych bohaterów, by na koniec wszystkie zbiegły się w jednym miejscu z całkiem nieprzewidywalnym zakończeniem. Jeśli ktoś oczekuje powieści kryminalnej, w której bohater prowadzący śledztwo całkowicie poświęca się swojej pracy i do samego końca nie wiadomo jak zakończy się śledztwo powinien bez wachania sięgnąć po Zapomnianych

Już dziś możecie nabyć tę książkę w bardzo atrakcyjnej cenie na:

7 komentarzy:

  1. Chyba wybiorę się do kiosku. Może jeszcze uda mi się dorwać Claudię z tą książką. Nie ma jak dobry sprawdzony thriller. No i mam nadzieję, że nieznajomość poprzednich przygód Toma Thorne'a nie jest tu problemem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wybierz sie koniecznie, bo naprawde warto. Na szczescie nie trzeba znac poprzednich losow bohatera, wiec mozna spokojnie siegac po "Zapomnianych" :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię kryminały, a z książką nie miałam styczności - muszę nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Całkowicie w moim typie książka = przynajmniej tak mi sie teraz wydaje. Lubię niepewność i zaskoczenie na końcu. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie kupuję praktycznie gazet, więc nie rzuciła mi się w oczy jeszcze taka okazja. Lubię kryminały, więc idę odwiedzić kiosk :)

    OdpowiedzUsuń
  6. kurcze nie jestem fanką kryminałów bardzo rzadko po nie sięgam :(

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie miałam pojęcia, że razem z Claudią można kupić książkę, w dodatku tak ciekawą. Skoczę do kiosku, może uda mi się jeszcze dorwać jeden egzemplarz tej gazety :)

    OdpowiedzUsuń