niedziela, 26 sierpnia 2012

RECENZJA: Tim Hill i Marie Clayton, The Beatles. Nieznane fotografie [The Beatles: Unseen Archives, 2003]

Jestem wielkim wielbiciem muzyki rockowej, dlatego ogromnie ucieszyłem się, kiedy na 21. urodziny dostałem od ukochanej książkę poświęconą zespołowi, którego twórczość bardzo lubię i cenię. Większość na pewno zgodzi się ze mną, że The Beatles to wielki zespół, który niewątpliwie miał ogromny wpływ na rozwój muzyki rockowej. To już ponad pół wieku od kiedy czterej chłopcy z Liverpoolu zdobywają uznanie wśród milionów ludzi. Dlatego postanowiłem przybliżyć dzisiaj jedną z wielu publikacji książkowych poświęconych The Beatles i zjawisku beatlemanii.

Nieznane fotografie to zbiór 600 wspaniałych zdjęć pochodzących z archiwów gazety Daily Mail. Wiele z nich to odbitki z negatywów dotąd nieudostępnianych, publikowanych po raz pierwszy wraz z wyczerpującym komentarzem. Informacje umożliwiają zapoznanie się z historią zespołu, który osiągając status ikony muzyki pop, wywarł znaczący wpływ na całe ówczesne pokolenie. Książka podzielona jest na dziesięć rozdziałów, gdzie rok po roku przedstawiane są wydarzenia, które wstrząsnęły światem i których echo rozchodzi się do dziś.

W historii zespołu fascynuje nie tyle jego doskonale udokumentowana wędrówka na szczyt popularności, co sposób w jaki muzycy zdołali utrzymać swoją przewagę. Choć nie potrafili czytać nut ani komponować, to ich twórczość rozwijała się i wkrótce The Beatles zaczęto wymieniać wśród twórców klasyki, takich jak Schubert. Termin beatlemania pojawił się po raz pierwszy w języku angielskim w listopadzie 1963 roku. Fantastyczna czwórka podbijała już wtedy świat trzyminutowymi, trzyakordowymi piosenkami. Wraz z postępującą karierą muzycy dojrzewali, a tym samym ich muzyka i fani. Histeryczne reakcje ustąpiły miejsca zrozumieniu przesłania grupy.

Książka ta to niewątpliwie gratka dla każdego fana The Beatles i klasycznego rocka. Bogato ilustrowana stanowi uzupełnienie wiedzy oraz źródło informacji o jednym z najbardziej znanych zespołów. Uważam, że każdy wielbiciel twórczości chłopców z Liverpoolu powinien posiadać ją na półce i sięgać po nią za każdym razem kiedy włączy A Hard Day's Night, Abbey Road lub inną świetną płytę The Beatles.

Poniżej zamieszczam zdjęcia wybranych stron z książki ilustrujące jej treść, a mianowicie - jak już wspomniałem - bogate opisy, kalendarium działalności zespołu oraz wiele interesujących zdjęć.




5 komentarzy:

  1. Nigdy nie byłam fanką The Beatles, choć kilka ich utworów znam, dlatego jak wpadnie w moje ręce owa książka, to z ciekawości przeczytam, choć usilnie nie zamierzam jej szukać.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam The Beatles, w zasadzie to mój ulubiony zespół. Mam nadzieję, że kiedyś i mi ktoś sprezentuje taki album :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jako fanatyczna fanka The Beatles też mam w swojej kolekcji ten album :) wydanie jest przepiękne :) bardzo lubię do niej zaglądać :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Gdy widzę hasło "fotografie" to już jestem kupiona. Do tego album dotyczy tej świetnej kapeli i Twój opis brzmi zdecydowanie zachęcająco. Nawet okładka choć prosta i niewyszukana bardzo mi się podoba. Na pewno dorwę tę pozycję przy najbliższej wyprawie do księgarni.

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetna książka . Całą ją przeczytałam , i również jak ty dostałam ją na urodziny :) .Polecam wszystkim fanom tej wspaniałej grupy :]

    OdpowiedzUsuń