wtorek, 25 września 2012

RECENZJA: Magdalena Witkiewicz, Opowieść niewiernej (2012)

Powieść pani Magdaleny Witkiewicz towarzyszyła mi podczas podróży z Wiednia do Warszawy. Bardzo umilała mi ten czas oraz wypełniała  'pociągową nudę' ;)

Od momentu premiery Opowieści niewiernej, czyli od 11 lipca, miałam ogromną ochotę  ją przeczytać. Kupiłam ją jednak dopiero niedawno i cieszę się, że nie pozostałam wobec niej obojętna, gdyż powieść ta zachwyciła mnie niebywale. Fabuła, kreacje bohaterów, forma, styl - wszystko to godne jest pochwały i uwagi. Jedno wynika z drugiego, a całość wydaje się przemyślana i interesująca. Nie sposób zatem otworzyć tę książkę i zamknąć ją po chwili. Jest to powieść, którą czyta się jednym tchem i tak też uczyniłam.

Opowieść niewiernej to w pewnym sensie spowiedź głównej bohaterki - Ewy - napisana w momencie, gdy jest ona szczęśliwą żoną i matką. Wcześniej jednak musiała doświadczyć nieudanego małżeństwa, dopuścić się zdrady i poznać cenę prawdziwej przyjaźni. 

Główna bohaterka opisuje czytelnikowi swoje życie od momentu poznania swojego pierwszego męża - Maćka. Później przenosi nas w czasy, kiedy byli szczęśliwą parą zakochanych, a następnie małżeństwem. Poznajemy przy tym złe i dobre wspomnienia głównej bohaterki tychże okresów. Są one poniekąd usprawiedliwieniem jej romansu, który rozpoczyna się bodajże po kilku latach od momentu ślubu. Jednakże romans stanowi punkt zwrotny w życiu Ewy...

Wszystkich spragnionych dobrej polskiej prozy serdecznie zachęcam do przeczytania tejże pozycji. Niektórym zapewne wyda się, iż ociera się ona o banał, lecz stanowczo się temu sprzeciwiam. Może i historia z nieudanym małżeństwem i romansem w tle wydaje się dość banalna, to jednak sposób w jaki została opowiedziana na pewno nie. Mnie przy lekturze towarzyszyły i łzy (które musiałam powstrzymywać w pociągu), i momentu refleksji. 

Opowieść niewiernej to zatem lekka i przyjemna w lekturze powieść. Mądra i pouczającą zarazem. Polecam!

17 komentarzy:

  1. Też czytałam i mi się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Już od jakiegoś czasu mam tę książkę na celowniku (jak zresztą setki innych...:)). Kolejna zachęcająca recenzja sprawia, że na pewno kiedyś po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też się na nią czaję,ale ciągle jakieś inne ksiązki kupuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja dowiedziałam się o książce dopiero bardzo niedawno i ... już uległam ;-) Książka czeka aż uporam się z obecną lekturą :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Hmm, ostatnio jakoś dużo tematu nieudanych związków i rozstań w literaturze, dlatego nie wiem, czy chwycę od razu za tą pozycję. Jak na nią trafię, to może przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Cieszę się, że mamy podobne wrażenia po lekturze ,,Opowieść niewiernej''. Mnie również bardzo urzekła ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  7. dość głośno ostatnio było o tej książce na blogach, co rusz natykałam się na jej recenzje, ale póki co sama po nią nie sięgnę, poczekam sobie jeszcze :)

    OdpowiedzUsuń
  8. koniecznie muszę przeczytać, zwłaszcza, że większość opinii jakie czytałam o tej książce jest pozytywnych :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie zaczęłam na nią polować ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Myślę, że dobra cena (jak widzę po okładce) + wciągająca treść = warto się za nią rozejrzeć. Jednak nie jestem aż tak bardzo przekonana, bo nie ma dla mnie w opisie książki tego czegoś, co przyciąga moją uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytałam i w 100% zgadzam się z Twoją opinią - lekka, ale pełna refleksji.

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję za komentarz u mnie.
    W Państwa blogu zakochałam się od razu i byłoby grzechem, nie dodania się do obserwatorów i nie zostania tu na dłużej.

    Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Aż żałuję, że jeszcze jej nie czytałam. Już nie mogę się doczekać.

    OdpowiedzUsuń
  14. "Opowieść niewiernej to zatem lekka i przyjemna w lekturze powieść. Mądra i pouczającą zarazem." Nie ma lepszej rekomendacji niż ta przedstawiona przez Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam już tyle pozytywnych recenzji tej książki, że powoli sama sobie nie wierzę, że dla mnie nie była tak dobra.. wypadałoby przeczytać ją jeszcze raz i spojrzeć pod innym kątem, bo może faktycznie coś w niej jest, czego ja niestety nie znalazłam.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ładna książka, lekka, super napisana, i dająca dużo do myślenia, skłania także do refleksji...

    OdpowiedzUsuń