niedziela, 21 października 2012

RECENZJA: J.K. Rowling, Trafny wybór [The Casual Vacancy, 2012]

J.K. Rowling, Trafny wybór [The Casual Vacancy, 2012]
Najnowsza książka słynnej autorki Harry'ego Pottera jest na pewno najgłośniejszą premierą tego roku, zaraz obok Pięćdziesięciu twarzy Greya. Nie mogłem więc odmówić sobie tej przyjemności i w dniu premiery (polska premiera zaplanowana jest na 15 listopada) pobiegłem od razu do księgarni, aby kupić i jak najszybciej przeczytać pierwszą książkę J.K. Rowling dla dorosłych.

W rodzimym kraju autorki, a więc na Wyspach Brytyjskich, Trafny wybór ukazał się dotychczas tylko w wersji hardback, czyli w twardej okładce. Objętościowo zdecydowanie jest przystępną książką zawartą na przeszło pięciuset stronach, napisaną optymalną wielkością czcionki. Dlatego podczas lektury nie ma się wrażenia, że jedną stronę czyta się w nieskończoność. Okładkę pozostawiam już do indywidualnej oceny, jednakże mnie podoba się jej prostota.

To tyle, jeśli idzie o aspekty wizualne najnowszej książki JK Rowling. Przejdźmy teraz do najważniejszego, a mianowicie do fabuły. Przyznaję, że na myśl o autorce, jak pewnie większość, przychodzi mi skojarzenie z Harrym Potterem. Dlatego The Casual Vacancy było swego rodzaju wyzwaniem, z którym zmierzyła się pani Rowling wychodząc poza świat magii z Hogwartu oraz przedstawiając swoim wiernym czytelnikom realistyczne miejsce akcji. Moim zdaniem był to odważny krok, a sama autorka tłumaczy to tym, że jest pisarką i pisze to co chce. Ja zaś jestem czytelnikiem i czytam to co chcę, a kiedy dowiedziałem się o tej książce wiedziałem, że po nią sięgnę, nawet jeśli nie okaże się arcydziełem. Wróćmy jednak do fabuły. Trafny wybór to błyskotliwa i prowokująca, pełna czarnego humoru powieść o mieszkańcach i ich życiu w małym angielskim miasteczku. Niespodziewana śmierć Barry'ego pogrąża Pagford w chaosie. Na jaw wychodzą tajemnice mieszkańców. Urocze miasteczko z brukowanym rynkiem i wiekowym opactwem już nigdy nie będzie takie jak dotąd. Wybucha wojna bogatych z biednymi, nastolatków z rodzicami, wojna żon z mężami i nauczycieli z uczniami. Kto przejmie władzę po Barrym? Jak daleko się posunie w tym zaciekłym konflikcie?

Oczywiście niczego nie zdradzam i zachęcam do lektury. Jeśli ktoś oczekuje powieści na miarę Harry'ego Pottera to może czuć się rozczarowany. Natomiast nie można powiedzieć, że Trafny wybór to słaba książka. Generalnie jest to solidna, przemyślana i inteligentnie napisana powieść opisująca życie w małym miasteczku z szerokim gronem bohaterów. W niektórych z nich można nawet dopatrzeć się zapożyczeń prosto z książek o Harrym Potterze. I tak na przykład, sklepikarze to bardziej realistyczne wersje Dursleyów, nienawistnych mugoli. Jak to bywa często w małych miasteczkach, wszyscy się znają, ale nie zawsze dobrze sobie życzą ze względu na zazdrość i rywalizację. 

Trafny wybór to na pewno książka warta przeczytania, choć zupełnie inna od poprzednich powieści JK Rowling. I trzeba także przyznać, że jest ona zdecydowanie skierowana do dojrzalszych czytelników ze względu na wydarzenia jakie mają miejsce oraz zawarte w niej słownictwo. Myślę, że przed jej zakupem nie powinni wahać się Ci, którzy lubią angielskie poczucie humoru oraz realia panujące na Wyspach Brytyjskich, szczególnie w małych miasteczkach. Mnie ta książka nie powaliła na kolanach, ale nie okazała się również tandetna i nie męczyłem się podczas jej czytania.

35 komentarzy:

  1. Może kiedyś przeczytam na zasadzie: "ciekawe co ta Rowling znów wymyśliła"... Ale jak dla mnie, to autorka doszła do wniosku, że napisze byle co, bo i tak czytelnicy się na to rzucą, żeby przekonać się, co to... Może jestem uprzedzona, ale takie odniosłam wrażenie. Niemniej jednak, pocieszające jest to, że książka przynajmniej trochę Ci się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Musze przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka z serii "Umrę, jeśli nie przeczytam" :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czekam na 15 listopada jak na Gwiazdkę! Co prawda należę do pokolenia wychowanego na Harrym ale już dawno pozbyłam się złudzeń, że ta książka będzie podobna do tamtych, więc pod tym względem z pewnością się nie rozczaruję. Liczę na dobrą powieść obyczajową na zimowe wieczory!

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa jestem tej "zmiany", tak więc poczekam sobie do połowy listopada :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie znam twórczości JK Rowling, więc nie będę miała porównania do serii Harry'ego Pottera, ale ,,Trafny wybór'' zaciekawił mnie tematycznie, więc dam tej pozycji szansę poznania.

    OdpowiedzUsuń
  7. Cieszę się, że autorce udała się powieśc, spodziewam się teraz miażdżącej krytyki...muszę przeczytac:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Kocham serię o Harrym Potterze, ale tej książki nawet nie mam zamiaru przeczytać. Jeśli okaże się słabsza, miałabym spaczoną opinię o Rowling, a tak to utrzymuje się na rewelacyjnym poziomie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tą autorkę znam tylko z serii o Harrym Potterze, jestem ciekawa jej nowej książki.

    OdpowiedzUsuń
  10. Może i bym sięgnęła, gdyby była inna fabuła. Nazwisko na okładce nie zachęca mnie, mimo, że pisarka znana jest z cyklem przygód "Harry'ego Pottera".
    Co do okładki to owszem, jest prosta. Ale zamiast tej czerwieni dałabym odcień brudnego niebieskiego. Od razu byłoby ciekawiej, bo te kolory kojarzą mi się z kiczem. ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jestem ciekawa tej nowej odsłony autorki kojarzonej przez wszystkich [i mnie oczywiście] z historią Harryego. Jeśli będę mieć okazję, chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Cieszę się, że książkę polecasz. ;) Mimo że bardziej dla dorosłych na pewno ją za jakiś czas przeczytam :]

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja z ciekawości też pewnie kiedyś sięgnę...

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam serię o Harrym, z ciekawości jak spotkam to i tę chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja na pewno przeczytam, jak już wyjdzie po polsku. Wczoraj jak byłam w Empiku, to nawet zastanawiałam się, czy nie kupić w oryginale, ale cena 110 złotych skutecznie mnie zniechęciła...

    OdpowiedzUsuń
  16. Oczywiście nie nastawiam się na powieść podobną do serii Harry'ego Pottera, ale przeczytam na pewno! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. O no proszę, Trafny wybór! Na pewno przeczytam. Oczywiście tak jak większość interesuje mnie co tam pani Rowling naskrobała po HP, ale sama historia w Trafnym wyborze również mnie ciekawi. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Harry Potter - książka mojego dzieciństwa i młodości :) Z sentymentu na pewno zakupię "Trafny wybór", ale nie spodziewam się jakiś fajerwerków. Zdziwił mnie natomiast fakt, że książka ma ponad 500 stron - myślałam, że jest krótsza.

    OdpowiedzUsuń
  19. Przeczytam, jednak głównie z uwagi na autorkę, bo w sama w sobie średnio mnie interesuje

    OdpowiedzUsuń
  20. Kilka dni temu polecałeś mi tę książkę i rzeczywiście. Warto ją przeczytać :) Ja na pewno postaram się to zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawa recenzja. Po książkę sięgnę tak czy siak, ponieważ koleżanka ją ma, ale pojawiły się właśnie u mnie wątpliwości, jak to z tym wyjdzie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Muszę zapoznać się z ta pozycją, muszę, muszę, choć okładka nie powala, no ale liczy się wnętrze ;D

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo podoba mi się to, że mogę u Was czytać recenzje książek, które nie miały dotąd premiery w Polsce :). Harry'ego jeszcze nie czytałam (choć mam w planach), ale po książkę J.K. Rowling "dla dorosłych" chętnie bym sięgnęła, chociażby z samej ciekawości, co też wyszło spod pióra kobiety, która stworzyła fenomen młodego czarodzieja. Brytyjskim humorem też nie pogardzę :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  25. Po słynnym Harrym Potterze, jakoś tak trudno mi to przyswoić, że Rowling wydała coś nowego.
    Według mnie to bardziej pisarka jednej serii, dlatego jej nowa książka jest sporym zaskoczeniem.
    No cóż, z ciekawości aż chce się przeczytać :)
    http://tylkodoczytam.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. już się jej nie mogę doczekać. od 2 tygodni mam ją zamówioną, a wysyłka dopiero 5... nie wytrzymam ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Serdecznie polecam wszystkim tę przyjemnie pokręconą, prawdziwą, pełną humoru lekturę. Jestem przekonana, że spodoba się wszystkim. Dzieciom też by się spodobała, ale skoro dla dorosłych, to dla dorosłych. Dorośli mają ten przywilej, niech zatem z niego skorzystają ! Świetna recenzja, dziękuję : )

    OdpowiedzUsuń
  28. Och, czekam na tę książkę już naprawdę długo, a kiedy zobaczyłam Potterheadów fotografujących się z nią stwierdziłam: muszę to mieć. I orałam to sobie za punkt honoru :D Nie spodziewam się, że będzie to kolejna część HP (chociaż chciałabym, och, jakbym chciała...), bo w końcu to zupełnie inna tematyka, ale Rowling utalentowana jest i tego jej odmówić nie można, więc spodziewam się, że "Trafny wybór" będzie mi się czytało bardzo dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Przeczytałam kilka dni temu i nadal zastanawiam się, czy ta książką mi się podobała czy niekoniecznie. Na pewno jest inna niż te, które królują teraz na listach bestsellerów.
    http://kolodynska.pl/

    OdpowiedzUsuń
  30. A mnie ta książka powaliła, przeczytałam ją 3 dni temu i cały czas o niej myślę. Uważam, że to świetna książka, gdyby na okładce widniało inne nazwisko, opinie nie byłyby aż tak sprzeczne.

    OdpowiedzUsuń
  31. Moja opinia jest podobna, choć jeszcze jestem w trakcie czytania i nie powinnam oceniać książki przez końcem czytania, mogę już wyrobić sobie pewne zdanie na jej temat. Nie jest nudna, ale liczyłam chyba na coś ciekawszego.

    OdpowiedzUsuń
  32. Rozmyślałam nad kupnem tej książki. Teraz widzę że warto :))
    Zapraszam do siebie
    http://recenzjex3.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  33. Co do porcji "humoru" pozwolę się nie zgodzić. Ja nie dostrzegłem w tej książce ani odrobiny humoru w jakimkolwiek jego odcieniu. Książka jest według mnie dość siermiężna, zawiodła mnie dość mocno i po prawdzie szkoda na nią czasu (jeśli ktoś zainteresowany jest bliższymi informacjami czemu tak uważam zapraszam http://ksiegol.blogspot.com/2012/12/trafny-wybor-jk-rowling.html )
    Choć merytorycznie nie mogę się zgodzić z tą recenzją to jest ona bardzo przyjemna w odbiorze.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń