sobota, 10 listopada 2012

RECENZJA: E. L. James, Nowe oblicze Greya [Fifty Shades Freed, 2012]

E. L. James, Nowe oblicze Greya [Fifty Shades Freed, 2012]
Przyszła w końcu pora, aby przeczytać ostatnią część najgłośniejszej trylogii tego roku. Nowe oblicze Greya kończy erotyczną, a zarazem miłosną historię dwojga ludzi - Anastasii Steele i tytułowego Christiana Greya, opowiedzianą przez panią E.L. James. Jedni oddychają z ulgą, inni wręcz przeciwnie - czują niedosyt i chętnie przeczytaliby kolejną część, gdyby tylko takowa była. To chyba najbardziej kontrowersyjna powieść wydana w tym roku, a ludzi można podzielić na tych, którzy uwielbiają tę trylogię, albo nienawidzą.

Pierwsze spotkanie studentki Anastasii Steele z olśniewającym młodym przedsiębiorcą Christianem Greyem wywołało zmysłowy romans, który nieodwracalnie zmienił ich życia. Wstrząśnięta, zaintrygowana i, ostatecznie, odepchnięta przez osobliwe upodobania erotyczne Christiana, Ana wymaga od niego głębszego zaangażowania. Mężczyzna jest zdeterminowany by ją zatrzymać i zgadza się. Teraz Ana i Christian mają wszystko – miłość, namiętność, bliskość, bogactwo i świat pełen możliwości. Jednak Ana wie, że kochanie jej Fifty Shades nie będzie łatwe, a bycie razem może stawiać wyzwania, których żadne z nich nie przewiduje. Ana musi jakoś nauczyć się dzielić bogaty styl życia Christiana bez poświęcania własnej tożsamości. Christian z kolei musi przezwyciężyć przymus kontrolowania gdy walczy z demonami udręczonej przeszłości. Właśnie wtedy, gdy wydaje się, że ich wspólna siła przyćmi każdą przeszkodę; nieszczęście, złośliwość i los spiskują, by obrócić najgłębsze lęki Any w rzeczywistość.

Co nowego u znanym nam już dobrze bohaterów? Raczej nic szczególnego. Akcja toczy się powoli dalej, a autorka w dalszym ciągu bezlitośnie wplata kolejne wątki erotyczne. To naprawdę staje się coraz bardziej nużące i gdyby nie kilka zwrotów akcji trudno byłoby dotrwać do samego końca. Nawet pojawia się nadzieja, że Ana stanie się silniejszą kobietą, która potrafi, a przynajmniej próbuje postawić na swoim. Nic bardziej mylnego, gdyż główna bohaterka jest całkowicie podporządkowana swojemu mężczyźnie. Jej zdanie nie ma jakiegokolwiek wpływu na podejmowane decyzje, których w rzeczywistości nie potrafi podjąć i chce być po prostu prowadzona za rękę przez całe życie. Może jestem czasami szowinistycznym facetem, ale w ciągu czytania całej trylogii Fifty Shades uświadomiłem sobie, że nie ma chyba na świecie takich kobiet, a nawet jeśli gdzieś intnieje taka Anastasia to nie chciałby jej poznać i współczuję jej takiego życia. Ale jeśli takie życie jej odpowiada to należy uszanować jej decyzję. Podobnie jak z Pięćdziesięcioma twarzami Greya - jedni czytają tę powieść z pełną fascynacją, a innym trudno dotrwać do końca.

Pięćdziesiąt twarzy Greya i kolejne części trylogii Fifty Shades były bez wątpienia najgłośniejszymi, a przy tym kontrowersyjnymi premierami tego roku. Powieść ta odniosła światowy sukces i zyskała wielu sympatyków. Niestety, mimo szczerych chęci, nie mogę powiedzieć, ze zaliczam się do tej grupy. Teraz, kiedy przeczytałem całą trylogię i znam historię Anastasii i Greya mogę spokojnie powiedzieć, że nie czuję się szczególnie oczarowany. Raczej rozczarowany, bo E.L. James miała naprawdę ciekawy pomysł, natomiast wykonanie nie należy do najlepszych. Co jednak nie znaczy, że powieść nie jest warta uwagi. Nie bez powodu ma ona tylu zwolenników, natomiast do mnie ona nie trafia. Moim zdaniem autorka przesadziła z ilością erotycznych zabarwień w powieści. Całokształt wyszedł pani James średnio, ale to jej początki pisania i miejmy nadzieję, że jej kolejne książki będą bardziej dopracowane i przemyślane, a bohaterzy nie będą wzbudzać współczucia i niechęci.

Zobacz również:

93 komentarze:

  1. W niedługim czasie mam zamiar przeczytać drugą część owej trylogii i jestem bardzo ciekawa, czy mnie również znużą ciągłe opisy scen erotycznych. Mimo wszytko i tak Gray stał się sławny he he:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tyle raczej negatywnych opinii, a ludzie wciąż Greya czytają i dwa pierwsze tomy królują na liście najczęściej kupowanych książek...Już tyle recenzji się naczytałam, które powinny mnie całkowicie znichęcić, ale postanowiłam, że przeczytam chociaż pierwszy tom.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. mnie zdecydowanie do niej nie ciągnie

    OdpowiedzUsuń
  4. To nie jest dobra książka. To nie jest dobra seria. Gdyby odjąć wszystkie te pseudo erotyczne sceny, to co by zostało? Strach pomyśleć. Ale cóż, takie czasy, kiedy pisać każdy może.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na dzień dzisiejszy nie zamierzam rozglądać się za książkami wchodzącymi w skład tej trylogii. No jakoś... nie ciągnie mnie ku temu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Niedawno zaczęłam pierwszą część i choć nie jest jeszcze tragicznie, to wiem, że z ciekawości i tak sięgnę po pozostałe dwie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. To chyba nie dziwne, że wiele słyszałam o tych książkach, ale nie wiem, czy w najbliższym czasie po nie sięgnę. Ten cały szum chyba mnie odstrasza.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kobiety pociągają bogaci, posiadający mroczną przeszłość faceci, zatem bez dwóch zdań ta trylogia musiała osiągnąć w jakimś stopniu sukces. Pomijając Polskę, gdzie każdy kręci na nią nosem.

    Czytałam całość. Szczerze przyznam, że płakać nad nią nie będę, ale przyklaskiwać również nie zamierzam. Ana to takie popychadło, okropnie irytująca postać. Niby z początku się stawiała, ale później... szkoda słów. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. To prawda, że książka jest głośno promowana. Jednak z recenzji jakie czytałam wynika, że wszystko jest na wyrost, bo książka to (że tak kolokwialnie powiem) gniot. Sama nie wiem - nie czytałam. Może kiedyś przeczytam. Fajna recenzja!

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. O, już trzecia część... ja właśnie przeczytałam pierwszą... Cóż, nie należę jednak do miłośników tej trylogii, ale może przy okazji sięgnę i po kolejne części? Nie mam pojęcia, na pewno jednak nie w najbliższym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja w dalszym ciągu mam ochotę poznać Greya. A co?! :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Ana rzeczywiście jest fatalną bohaterką. Dosłownie nie można jej lubić. Zachowuje się jak dziecko, któremu można coś nakazać i nawet jeśli mu się nie podoba to co mówi rodzic, wykona to. Ciężko mi przypomnieć sobie bardziej irytującą postać w jakiejś książce :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mimo,że nie jest to super książka, to jednak sięga się po kolejny tom, by uzyskać odpowiedź na pewne niewyjaśnione sprawy.


    //
    ps.

    Chcielibyśmy zaprosić Cię do dodania Twojego bloga do katalogu:
    http://katalog-moli-ksiazkowych.blogspot.com/2012/11/witaj-na-katalogu-moli-ksiazkowych.html

    Pozdrawiamy!

    OdpowiedzUsuń
  14. Nawet nie wiedziałam, że to jakaś seria... Szczerze mówiąc, nie mam ochoty, by po nią sięgnąć, ale muszę przyznać, że jej marketingowcom należy się nagroda za taką reklamę. W pewnym momencie wszędzie mówiło się tylko o tej książce :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie, nie, nie nie nie nie
    Nie chcę, nie dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Cześć,
    nominowałam cię do zabawy Liebster Blog!
    Więcej informacji tutaj:
    http://twoja-poczytajka.blogspot.com/2012/11/liebster-blog-czyli-ja-kolejna-ofiara.html

    OdpowiedzUsuń
  17. A przede mną dopiero druga część;)

    OdpowiedzUsuń
  18. czytałam już dwie pierwsze części, ale nie wiem skąd wytrzasnęliście kolejną , trzecią?
    Pozdrawiam,

    OdpowiedzUsuń
  19. Książka REWELACYJNA !!
    Właśnie czytam III Tom, jest mega wciągająca i nieprzewidywalna.
    A główna postać... Och... pomimo jaki jest ZAKOCHAŁAM się i o to chyba chodzi :)

    OdpowiedzUsuń
  20. "Każdy facet pragnie mieć grzeczną dziewczynę, która będzie niegrzeczna tylko dla niego , a każda dziewczyna pragnie mieć niegrzecznego faceta, który będzie grzeczny tylko dla niej".
    Ot, cała recepta na sukces.

    Mimo to dobrze się czyta, bo każda z nas chce być kochana na zabój - i chyba to, a nie sceny erotyczne, przyciąga nas najbardziej.

    Dialogi po pewnym czasie stają się trochę przewidywalne, ale i tak je lubię :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. czym gorsze opinie tym warto sięgnąć po książkę czy nie piszą je zazdrośni autorzy książka jest super czyta się ją tak że niemożna się oderwać polcam

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie zgadzam się z przedmówcami, krytykującymi trylogię. Trzeba troszeczkę głębiej wejść w psychikę bohaterów. Ana kocha całkowicie. Kto tak nie kochał ten nie zrozumie bohaterki. Może to nie jest dobra miłość. Może..... Dla tak kochanej osoby można poświęcić wszystko, swoją osobowość, życie.Jednym słowem poświęcenie siebie nawet za cenę swojego niebytu.

    OdpowiedzUsuń
  23. przeczytalam juz dwie czesci ijestem przekonana ze napewno trzecia tez przelece dla mnie super chce takiego greya,,,,,,,,,

    OdpowiedzUsuń
  24. Pierwszą część kupiłam przypadkowo- nie wiedząc o czym jest ta książka. Po przeczytaniu pierwszego tomu natychmiast sięgnełam po drugi...i się lekko zawiodłam. Sceny sexu zwyczajnie zaczynają nudzić a reszta jest lekko mdła. Nie zmienia to faktu że z niecierpliwością czekam na 3 tom :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. seria tych książek jest świetna...bardzo wciągająca, czytając zatracamy się w niej i nie możemy się doczekać co będzie dalej....

    OdpowiedzUsuń
  26. te książki są świetne... wciągają i trzymają w napięciu do samego końca... Przeczytałam 2 pierwsze części trylogii i nie mogę doczekać się ostatniej części bo czuję pewien niedosyt.

    OdpowiedzUsuń
  27. super książka, strasznie wciągajająca....fajnie jest czasami oderwać się od szarej rzeczywistości i przenieść się w tak piękną romantyczną opowieść(bo taka ona dla mnie jest)....przeczytałam 2 pierwsze tomy i nie mogę się doczekać ostatniej-ciekawe co będzie dalej ;-)

    OdpowiedzUsuń
  28. gdzie mozna kupic IIItom po polsku, przeczytalam juz dwie i nie moge poprostu, tak mnie ciekawosc zzera...

    OdpowiedzUsuń
  29. Przeczytałam pierwszą i drugą część i czekam teraz na 3, bo jeszcze z tego co wiem nie jest wydana.:)

    OdpowiedzUsuń
  30. Jak każda książka - ta również ma swoich zwolenników i przeciwników. Przesadne zachwyty są na wyrost ale przesadna krytyka również. Po przeczytaniu drugiej części tak samo jak po pierwszej miałam mętlik w głowie - co chwile sięgałam po ksiażkę czytałm fragmenty- tak jakbym pragnęłam się lepiej wczuć, lepiej zapamietać, co stało się niepokojące. Domniemam, że ksiażka osiągnie tak negatywną popularność, że w przyszłości lepiej bedzie po nią nie sięgać bo okaże się, że wstyd. Ale cóż w tym momencie jestem pełna podziwu dla autorki, która bądz co bądz obudziła w nas "wewnętrzne boginie". A sama książka nie podejmuje męczącego tematu - nikt z chęcia nie czytałby o biedzie, zwykłych problemach. Jest miłość na zabój, goracy seks i wystarczy. Summa summarum zwykli ludzie czytaja niezwykłe historie. Ot całe zamieszanie i poularność.

    OdpowiedzUsuń
  31. Rewelacyjne tomiki Tak.....Tak.....Taak

    OdpowiedzUsuń
  32. świetna książka gratulacje dla autorki

    OdpowiedzUsuń
  33. Przeczytałam tom I i II z zapartym tchem i nie mogę
    doczekać się ostatniego. Dam sobie rękę uciąć że wiele kobiet chciałoby się wcielić w rolę Any. Gratulacje dla autorki, oby więcej takich książek.

    OdpowiedzUsuń
  34. Książka jest boska nie moge przestać czytać to jak obsesja ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. przeczytałam oba tomy i jestem zachwycona;) nie mogę doczekać się trzeciego...nie można oderwać się od czytania dla mnie są fascynujące;)

    OdpowiedzUsuń
  36. Ja już przeczytałam obie części i nie mogę doczekać się ostatniej..... super książki lekkie i odprężające. Zdecydowanie polecam :D

    OdpowiedzUsuń
  37. Zauważyłam wiele podobieństw do "Zmierzchu". Bogaty, młody, pewny siebie, władczy mężczyzna z miedzianymi włosami? Młoda dziewczyna, która uważa siebie za nijaką i dziękuje Bogu za wybranka, nie wie co on w niej widzi. W dodatku dziewczyna otrzymuje od niego drogie prezenty na które musi się zgadzać. Mroczna tajemnica mężczyzny, krótka znajomość, wielka miłość po wsze czasy. Pewnie znalazłoby się jeszcze kilka podobieństw.

    OdpowiedzUsuń
  38. długo się opierałam tym książkom, jakoś nie potrafiłam ich kupić, aż w końcu wpadły na mnie w księgarni ,a właściwie to ja na nie...i kupiłam. Pani w księgarni patrząc się na mnie zapytała dlaczego je kupuję.. no właśnie..dlaczego ?? odpowiedziałam że jeszcze nie wiem ale się dowiem.I teraz już wiem.. bo to naprawdę warte poświęcenia czasu książki. Komu są za grzeszne niech nie czyta, ale na wyobraźnię dobrze działają , więc choć w snach można odrobinę pomarzyć...przecież nikt nie widzi.

    OdpowiedzUsuń
  39. Doskonały komentarz!!! Szkoda,że autorka "nieco" rozwlekła wątek. Prawdą jest, że przy pierwszym tomie można się nieco oddalić od szarej rzeczywistości, to już przy czytaniu drugiego trudno dotrwać do końca. Zapewne przeczytam z ciekawości i III tom, z chęci dowiedzenia się na ile trwała jest rzeczywiście "metamorfoza" Greya- Generalnie byłoby znacznie "ciekawiej" ująć całość maksymalnie w I tomie.

    OdpowiedzUsuń
  40. Kochani...no cóż przeczytałam oba tomy! Czekam na trzeci.... czyż nie cudwnie jest przenieść się choć na chwilę w inny świat i zapomnieć o dtrudach dnia codziennego (praca, dom, dzieci....)..chociaz mała chwilka dla mnie!.POLECAM ZAPRACOWANYM KUROM DOMOWYM!!!!

    OdpowiedzUsuń
  41. Hehe, ja tam się wciągnęłam i już się nie mogę doczekać aż pojawi się ostatnia część w księgarniach w mojej okolicy . :D Wgl, u nas dużo dziewczyn się wciągnęło . Ja właśnie przeczytałam drugi tom i pożyczyłam koleżance . :) Mnie coś takiego kręci, a bardziej hitorie miłosne niż sex . Może to trochę dziwne ale tak jest . Więc ja już czekam na ''Nowe oblicze Greya''

    OdpowiedzUsuń
  42. Przeczytałam oba tomy. Gniot? Smaku dodają tylko erotyczne fragmenty, a bez nich nie zostaje po książce nic? No nie zgadzam się. Uważam że scen łóżkowych jest stanowczo za dużo, choć z drugiej strony autorka opisuje dzień po dniu (dosłownie) związek kobiety z mężczyzną opanowanym przez swe rządze, tak więc kilka numerków dziennie staje się uzasadnione. Całą drugą część sagi przepłakałam. Poza erotyką ukazała ona problem/ problemy Greaya z przeszłości i ich wpływ na pojmowanie przez niego miłości. Dla mnie to nie gniot. Znam kogoś kto tkwił w podobnym związku, więc to co czytamy nie do końca jest fikcją. Jest raczej sytuacją nie do pozazdroszczenia. To powieść życiu którym włada coś silniejszego niż wola przetrwania i rozsądek. Dziękuję.(vampirya@wp.pl)

    OdpowiedzUsuń
  43. ta ksiazka jest super bynajmniej nie jest napisana jak oklepane romansidla juz sie nie moge doczekac 3 czesci

    OdpowiedzUsuń
  44. Pierwsze dwa tomy przeczytałam w niecałe 5 wieczorów tak mnie wciągnęła. To jedna z tych książek co się dobrze czyta. Owszem sa osoby które nie nawidzą tej ksiażki ale mi ona sie bardzo podobała. Czekam na 3 część

    OdpowiedzUsuń
  45. A mnie wciągnęła ta trylogia i nie mogę się doczekać kiedy przeczytam 3 część, tym bardziej, że koniec drugiego zapowiada ciekawą akcję 3 części. Aż ci zazdroszczę, że przeczytałeś wszystkie trzy:)

    OdpowiedzUsuń
  46. A mnie się ta trylogia bardzo podobała. Przeczytałam wszystkie trzy części i muszę powiedzieć, że ostatni tom zrobił na mnie bardzo duże wrażenie. Gorąco ją polecam

    OdpowiedzUsuń
  47. Fakt sceny lóżkowe nieco zaczęły nudzić,niemniej jednak z zapałem przeczytałam 2tomy i czekam na ostatni,wypełnienie wieczorów,oderwanie od codzienności i w pewnym sensie stawianie się na miejscu Any.Cóż z pewnością nie jedna kobieta chciałaby być na jej miejscu.Bardzo mnie interesuje jak będzie wyglądała ekranizcja powieści,kto zagra główne role,na chwilę obecną nie widzę odpowiednich kandydatów wśród popularnych aktorów:-(

    OdpowiedzUsuń
  48. przykro mi to stwierdzić, ale Ana mnie dobija. Jest tak irytującą postacią że mam ochotę nią potrząsnąć żeby się ocknęła...ja wiem na pewno że nie mogłabym być Uległą, bo mój Pan by przy mnie nie wytrzymał nerwowo więc dla mnie taki Grey nie istnieje hehe :P ale książka fajna, można się przy niej wyluzować :)

    OdpowiedzUsuń
  49. Dziwię się, że niektorzy piszą, że Ana jest postacią nieciekawą, a moje zdanie jest takie, gdyby była inna nie bylaby partnerką Greya to pewne. Czy nigdy nie słyszelicie o miłości bezwarunkowej, tylko taka miłość mogła wyciągnąc Greya z mrocznej przeszłosci. Ten facet ma wyraźny deficyt miłości bezwarunkowej, nie dostał go od matki ktora go urodziła i nie dostał jej od rodziców, którzy go adoptowali, no i jeszcze spotkał w swoim życiu Trola jakim była Elena. Ksiązka moim zdaniem, jest nie tylko erotykiem, ale studium psychologicznym człowieka mocno poturbowanego przez życie. Czytałam wszystkie trzy tomy, mnie osobiście książka sie podoba, chociaz język pani James wymaga dużo do zyczenia, a tłumaczenie jest jeszcze gorsze.

    OdpowiedzUsuń
  50. Przeczytałam pierwszy tomi zaciekawiła mnie ta powieść, teraz czytam drugi i jest coraz gorzej, a jest jeszcze trzeci tom

    OdpowiedzUsuń
  51. Moim zdaniem książka nie opowiada tylko o "ostrym bzykanku" zależy od tego jak kto o interpretuje.Książka opowiada o zawiłości ludzkiego umysłu o tym jacy jesteśmy słabi jak łatwo dziewice zmienić w seks maszynę o tym jak można się pomylić oceniając innych ludzi "po okładce" biorą Greya cudowny uroczy i wogóle a tu nagle okazuje się że jest nieżle porąbany. Co jak co książka bardzo mi się podobała pierwsza część niezła ale druga i trzecia jeszcze lepsza polecam przeczytać i zagłebić się trochę bardziej i popatrzeć na nią nie jak na erotyk tylko jak książkę psychologiczną z domieszką erotyku. Polecam!!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  52. Pierwszy tom pochłonęłam w dwa wieczory i mimo, że faktycznie momentami książka staje się hmmm "męcząca" to ma coś w sobie. Coś co skłoniło mnie do przeczytania drugiego tomu i oczekiwania na kolejny. Zgadzam się z autorem recenzji, że powyższa trylogia mogłaby być bardziej dopracowana. Oczywiście polecam gdyż książki pobudzają co nieco wyobraźnię;) i opisują naprawdę interesującą relację między dwojgiem głównych bohaterów ale i nie tylko.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  53. Dzieki za recenzje i komentarze, wiem że lepiej przeczytać cos innego, ale polecan=m flim NIETYKALNI

    OdpowiedzUsuń
  54. Kocham całą serię i szczerze mówiąc, nie mogę doczekać się ekranizacji...ponoć ma być już po wakacjach! ;)

    OdpowiedzUsuń
  55. LUDZIE TA KSIĄŻKA JEST ARCYDZIEŁEM.
    POTRAFICIE TYLKO WYBRZYDZAĆ!!!
    JEŚLI MACIE JAKIEŚ ZASTRZEŻENIA SAMI NAPISZCIE KSIĄŻKĘ A JA WAM NAPISZE, ŻE MNIE NUDZI I JEST BEZ SENSU I ,,PRZYNUDZA''
    TO BEZ WZGLĘDU NA WSZYSTKO ARCYDZIEŁO, KTÓRE WIELE MNIE NAUCZYŁO. POLECAM JĄ KAŻDEMU I MAŁEMU I DUŻEMU. WCIĄGA JAK PACZKA CHIPSÓW I WIĘCEJ ZJESZ TYM CHCESZ WIĘCEJ!!!!
    NA PEWNO PRZECZYTAM JĄ JESZCZE NIE RAZ.
    MOJA UKOCHANA TRYLOGIA PO KTÓRĄ SIĘGNĘŁAM W OSTATNIM CZASIE <33
    Z WYRAZAMI SZACUNKU DLA PANI EL. JAMES
    FANKA
    EMILIA

















    OdpowiedzUsuń
  56. Wczoraj skończyłam czytać, nawet dodałam opis na bloga. Jednak ta książka jakoś nie powaliła mnie na kolana ;)

    OdpowiedzUsuń
  57. najwięcej negatywnych opinii piszą osoby które nie przeczytały nawet jednej strony z tej trylogii - ja przeczytałam wszystkie i zapewniam że nie jest to żaden przereklamowany gniot jak śmią twierdzić co poniektóre osóbki po przeczytaniu tylko samych recenzji

    OdpowiedzUsuń
  58. wie ktoś może czy będzie coś więcej? są jakieś plany na IV część? kurcze ostatnie strony przedstawione myślami samego Greya są ciekawsze niż myśli ANY.... fajnie byłoby przeczytać wszytko jeszcze raz od strony Chrystiana:)

    OdpowiedzUsuń
  59. Dla mnie książka stała się ważna. Dostrzegam jej, powiedzmy, literackie braki, ale generalnie zmieniła moje postrzeganie mężczyzn i seksu.
    A co stało się potem...zapraszam do mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  60. Nie rozumie niektórych z was,skoro nie podoba się wam ta książka,to po co czytacie dalsze dwa tomy?? Sami nie wiecie co piszecie,jeżeli czegoś się nie lubi to dalej się tego nie robi.Moim zdaniem to najlepsza książka jaką czytałam,jest pełna miłości,strachu,przeszkód jest poprostu super.Nie dziwie się ze wszędzie pobija rekordy sprzedaży i jest super oceniana.Tylko w Polsce ludzie są nie zadowoleni z własnego życia,pełni zawiści i zazdrości i dlatego takie głupie komentarze!!!Ludzie którzy potrafią kochać i fantazjować będą bardzo cenić sobie tą ksąażkę a zazdrośnicy krytykować!!Nie mogę się już doczekać filmu który powstanie!!Cały szacunek dla autorki tej powieści,wkońcu ktoś napisał coś o czym nie jedna kobieta marzy!!!....każdy z nas ma jakieś pragnienia i marzenia i w tej książce możemy troszeczkę poczytać o tym co same chciałybyśmy przeżyć!!!

    OdpowiedzUsuń
  61. Kilka osób pisze tu o filmie na podstawie książki. Czy faktycznie takowy ma powstać?. Przeczytałam wszystkie części i bardzo mi się podobały.Czuje niedosyt związany z brakiem IV części,ale chętnie obejrzę film:)

    OdpowiedzUsuń
  62. Jestem po pierwszej części i czuję się rozczarowana, mam ochotę na więcej bo chcę poznać losy bohaterów. Moim zdaniem w książce jest kilka uniwersalnych myśli, które pasują do wielu związków także tych "normalnych".

    OdpowiedzUsuń
  63. Przeczytałam 2 części i jestem zadowolona.Po pierwszej części czułam niedosyt.Druga część wytłumaczyła wszystkie moje pytania.Czekam na trzeci.I przyznam się bez bicia w mojej sypialni zapaliło się nowe światło.Jak to mówiła Ana obudziła się moja bogini i tańczy dookoła mnie.

    OdpowiedzUsuń
  64. Książki, moim zdaniem, są świetne. Kończę czytać trzecią część i już żałuję, że to już będzie koniec. Przyjemnie było śledzić losy głównych bohaterów. Sceny erotyczne,przedstawione w książkach, mogłyby wiele osób nauczyć czegoś:-) Myślę, że to dobre książki także dla mężczyzn...gdyż od Christiana Gray`a mogliby się wiele nauczyć, i uwierzyć, że kobiety także pragną i marzą o takim seksie;-) W moim przypadku..czuję niedosyt w tej sferze życia, i po przeczytaniu tych książek jeszcze bardziej pobudziła się moja wewnętrzna bogini;-) tylko nie ma szans, aby mój partner się zmienił;(

    OdpowiedzUsuń
  65. Ej ludziska bd 4 część? Przeczytałam wszystkie części i czuje nie dosyt. :-)

    OdpowiedzUsuń
  66. Wiecie kiedy ma być film?

    OdpowiedzUsuń
  67. Nie rozumiem ludzi, którzy śmiało twierdzą, iż scen erotycznych w tej trylogii jest zbyt dużo i że gdyby je odjąć, to nie zostałoby nic z treści. OGARNIJCIE UMYSŁ!!! O to w tych książkach chodzi, tam ma być dziki seks i namiętna miłośc, bo to tworzy te ksiązki, o to w nich chodzi. Taka jest ich fabuła i nie rozumiem jaki jest z tym problem.

    OdpowiedzUsuń
  68. Ludzie to w końcu powieść erotyczna więc muszą być sceny sexu.
    Osobiście POLECAM tą trylogie. A sjeśli dla was jest za dużo sexu to nie czytajcie erotyków ( i nie brażajcie autorki) !!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  69. Jestem pod ogromnym wrazeniem tych ksiazek, w 5 dni przeczytalam cala trylogie i rowniez czuje ogromny niedosyt. Mam wielka nadzieje ze jednak ukaze sie 4 czesc. Albo chociaz film zobrazuje jakas kontynuacje tej wciagajacej historii. Czekam z niecierpliwoscia tymczasem zabieram sie za czytanie 'Dotyku Crossa' :-)

    OdpowiedzUsuń
  70. Ja podobnie jak powyższa czytelniczka planuje przeczytać Cross`a, mając nadzieję, że będzie jednak kontynuacja Gray`a;-)

    OdpowiedzUsuń
  71. Przeczytałam wszystkie trzy części:) Nie słyszałam o tej książce, dostałam ją na urodziny i może dlatego nie rozczarowałam się jak niektórzy bo na nic się nie nastawiałam. Gdy przeczytałam pierwszą część od razu pobiegłam po dwie kolejne do księgarni. Jeśli chodzi o ostatnią część to książka czasem mnie irytowała, sceny erotyczne zaczynały już mnie nużyć, Christian doprowadzał mnie do szału z tą swoją kontrolą ale czytałam dalej nie mogąc się oderwać bo ciekawiło mnie co będzie dalej. Może jest to spowodowane tym, że wątki są krótkie, niezbyt rozwinięte i szybko się kończą, nie wiadomo co będzie dalej i w którym kierunku się wszystko potoczy co powoduje że czyta się i czyta i czyta....:) Podsumowując ostatnią część pochłonęłam w jedną noc:) A podsumowując całą sagę to moim zdaniem wszystko zależy od oczekiwań czytelnika. Jeżeli ktoś oczekuje wstrząsających sadomasohistycznych opisów, samej perwersji, żadnych uczuć to niestety faktycznie się zawiedzie. Bo to raczej takie romansidło ze szczyptą pikanterii:) Nie powiem uległość Any strasznie mnie drażni i czasem myślałam sobie "jaka ona żałosna" albo "co z niego za dupek" ale patrząc na to z drugiej strony kto nie chciał by być tak kochany...przez takiego Greya:) czy kosztem takiej miłości nie można poświęcić trochę wolności? Osobom niezależnym przed sięgnięciem po sagę polecam uzbroić się w anielską cierpliwość i masę empatii dla Christiana i Any:)

    OdpowiedzUsuń
  72. pierwszą część przeczytałam ekspresowo. już zaczęły się początki irytacji, bo słownictwo jest niewyszukane i wciąż powtarzało się to samo, ale miałam nadzieję, że w częsci drugiej się poprawi...ale niestety jest jeszcze gorzej. to "warczenie, mruczenie, och, ach, zapach drogiego żelu pod prysznic, przeczesywanie włosów palcami, wewnętrzna bogini i inne ciekawe wciąż powtarzające się sformułowania maksymalnie nudzą. Sceny seksu opisane są w taki sposób, że nie ma żadnego dreszczyku. Ana jest tak mdła jak Magda M swojego czasu. Została mi jeszcze 3 część. mam nadzieję że przetrwam.

    OdpowiedzUsuń
  73. Przez przypadek natknęłam się na tą stronę. Uwielbiam czytać, wręcz jestem od tego uzależniona. I po raz pierwszy spotkałam się z osądem książek, dokładnie takim samym jak mój. Teraz wiem, gdzie zajrzę, zanim po coś sięgnę :D

    OdpowiedzUsuń
  74. Po przeczytaniu całej trylogii, do końca nie byłam pewna, czy nie wypłynie news w postaci anoreksji An :D, nie wypłynął, a szkoda ;). No ale cóż, przecież Pan kazał to należy jeść. Trzecia seria jest najlepsza, w końcu coś się dzieje!!! A ostatni fragment w epilogu coś na kształt "Wyznania Graya" naprawdę przyciąga uwagę. Jeżeli powstała by 4 część w tej o to postaci z punktu widzenia Gray na pewno bym nie marudziła.

    OdpowiedzUsuń
  75. wooowwww żeczywiście w czwartej części może się coś dziać i chyba mnie tez bardziej by zaciekawiła aczkolwiek skusiłam się na przeczytanie wszystkich trzech i cio.....no romans nieziemski piękny młody i bogaty i panna znikąd...która z nas o tym nie marzy. SEX - waniliowy wiadomo znany prawie nam wszystkim a zabawy jakoś tak mocno raz że nie opisane a dwa że nie wyszukane.....no ale cóż jak na razie jestem jeszcze pod jej wrażeniem i chętnie przygotuje coś fajnego dla męża na wieczór :)

    OdpowiedzUsuń
  76. dla mnie ksiazka rewelacyjna koncze czytac 2ga czesc i zabieram juz sie powoli za kupienie 3go tomu!!!polecam!!

    OdpowiedzUsuń
  77. ja przeczytałam już wszystkie i z niecierpliwością czekam na 4 część jeśli tylko powstanie

    OdpowiedzUsuń
  78. Super trylogia!Przeczytalam 3 ksiazki w 4dni:)

    OdpowiedzUsuń
  79. Bedzie 4 czesc?? :)

    OdpowiedzUsuń
  80. Nie zgadzam sie z powyzszymi opiniami, ze ksiazka jest banalna, historia oklepana itp itd. Po czesci napewno tak- bogaty przystojniak zakochujacy sie w prowincjonalnej gasce- historia ktora zna juz niejedna z nas.. jednak wg mnie w ksiazce mozna dostrzec drugie dno, inny sens i inne przeslanie. Bardziej intryguje mnie postac glownego bohatera, jego zmiana na poczet milosci jaka obdarzyl Ane, bardzo silne wrecz nieziemskie przyciaganie zachodzace miedzy nimi i uczucie milosci-ktorego osobiscie zazdroszcze. Swietnie sie to czyta, doslownie nie moglam sie oderwac i polecam trylogie kazdej wrazliwej romantyczce:)

    OdpowiedzUsuń
  81. Najlepsza książka jaką czytałam, wszystkie 3 tomy są super, cały czas się dzieje. Jak komuś ta książka się nie podoba to jest chyba głupi

    OdpowiedzUsuń
  82. Cała seria jest w pewnym sensie przełomowa. Dzięki tym książkom wiele dziewczyn zaczęło odważniej mówić o swoich fantazjach erotycznych. Prędzej fantazje tego typu były raczej tematem tabu.

    Zgadzacie się z poniższa recenzją?

    http://www.laskotanie.blogspot.com/2013/02/50-twarzy-greya-przeomowa-trylogia.html

    OdpowiedzUsuń
  83. Uważam, że coś w tym jest. Wystarczy popatrzeć na focebooku jak dużym zainteresowaniem cieszą się książki o Greyu. Wiele dziewczyn wstawia zdjęcia z kajdankami itp. otwarcie piszą, że chciałby być związane przez Greya. Może właśnie doświadczamy rewolucji seksualnej, która na Zachodzie była w latach 60 XX wieku?

    OdpowiedzUsuń
  84. A mnie ta książka wciągnęła. Przeczytałam jak na razie dwa tomy i zabieram się za trzeci... Szczerze mówiąc książka jest wciągająca - oczywiście moim skromnym zdaniem. Mogłaby się nigdy nie kończyć.

    OdpowiedzUsuń
  85. książka jest absolutnie wciągająca, czyta się jednym tchem, ja też chcę 4 część!

    OdpowiedzUsuń
  86. Przeczytałam całą trylogię i muszę przyznać że są to jedyne książki, które mnie tak wciągnęły. Kończąc pierwszą część miałam wielką ochotę przeczytać drugą, a po przeczytaniu drugiej było tak samo jak po pierwszej. Kiedy skończyłam czytać trzecią zaczęłam płakać!! Czekam teraz na kolejne części :) Wielkie podziękowania dla E.L. James. Jest to wspaniała autorka wspaniałych książek. Polecam wszystkie części. Pozdrowienia dla czytelników :)

    OdpowiedzUsuń
  87. Książka jest super,nie chodzi tu tylko i wyłącznie o wyuzdany seks,ale o wartości człowieka,jak uczą się żyć na nowo,jak uczą się kochać i byc kochanym.Myślę,że w dzisiejszym świecie trudno o taką miłość,a niejedna osoba by tak chciała....

    OdpowiedzUsuń
  88. ....cd:) Myślę,że gdzieś w środku każdy by chciał; mieć takiego Greya albo Anę obok siebie.....ale nie o to tu chodzi w tej książce moi drodzy czytelnicy....Seks każdy może mieć na co dzień,mniej lub bardziej wyuzdany,jaki kto lubi...ale tu chodzi przede wszystkim o zrozumienie drugiego człowieka,jego potrzeb i nauczenie się z nimi żyć i nauczyć się kochać drugiego człowieka takim jakim jest,zaakceptować go takim jakim jest.Chodzi tu o niezwykle trudnej i elektryzującej miłości miedzy dwojga ludzmi...

    OdpowiedzUsuń
  89. Niektórzy właśnie twierdzą,że za dużo w niej tego seksu takiego czy owego,,,ale nie to to tu chodzi....Pokazana jest miłość miedzy ludzmi,którzy uczą się żyć z tą miłością i dla miłości....uczą się kochać i byc kochanym...

    OdpowiedzUsuń
  90. Ludzie !! Najpierw przeczytajcie a później oceniajcie co wam po recenzjach ?? Przeczytałam 2 pierwsze ksiązki a teraz mam zamiar kupić 3. Tak mnie wciągnęły, że pojęcia nie macie!! Tak samo jak inni czytali sage zmierzch innym się podobało innym nie , jezuu...

    OdpowiedzUsuń
  91. Książka pobudziła moje zmysły , oboje z mężem byliśmy zadowoleni ze scen erotycznych opisanych w książce. Czekam z niecierpliwością na film , pan Gray osobiście bardzo mi się podoba ma zajebiście mroczne spojrzenie które pasuje do opisu tej osoby. Wielki szacunek dla pisarki która miała odwagę w taki sposób opisać tą książkę . Pozdrawiam fanów Joanna

    OdpowiedzUsuń