poniedziałek, 17 grudnia 2012

RECENZJA: Ewa Nowak, Drzazga (2012)

Ewa Nowak, Drzazga (2012)
Drzazga Ewy Nowak to powieść z serii miętowej, poruszającej kwestie ważne dla młodych ludzi - pierwsze miłości, przyjaźnie, problemy z rodzicami, konflikty w szkole. Autorka porusza w tejże serii różne aspekty życia codziennego i - co najważniejsze - pokazuje jak sobie z nimi poradzić.

Drzazga to opowieść o faworyzowaniu dzieci w rodzinie, choć nie tylko stricte o tym. Mamy w niej również do czynienia z podjęciem problemu funkcjonowania - zarówno dzieci, jak i rodziców - po rozwodzie. Poruszona zostaje także kwestia tego, jak różne decyzje, które podejmujemy, wpływają na nasze dalsze życie. 

Głównymi bohaterkami powieści są dwie siostry - Marta i Jagna, które mieszkają tylko z matką, gdyż ich ojciec ułożył sobie życie z inną kobietą. Marta nie może się z tym pogodzić i staje po stronie matki. Jagna zaś zaczyna sympatyzować z nową partnerką ojca i widać, że ich relacja coraz bardziej się zacieśnia. Pojawiają się więc plotki, uśmieszki i rozmowy za plecami innych, a w szczególności Marty. Siostry cały czas nie mogą znaleźć wspólnego języka i nie potrafią się porozumieć. Powodem takowej sytuacji jest zapewne w głównej mierze Drzazga, czyli Jagna, będąca całkowitym przeciwieństwem swojej siostry i robiąca wszystko na przekór. Trudna sytuacja w domu nie służy zatem Marcie. Na domiar złego pewnego dnia staje ona przed trudnym wyborem, jakiego musi dokonać na lekcji języka polskiego. Sytuacja ta odbije się na niej niemałym echem...

Szczerze powiedziawszy podeszłam do lektury tejże powieści z lekką rezerwą, gdyż nastawiałam się na całkowicie młodzieżową pozycję. Moje zdziwienie było nader duże, gdy strona po stronie zaczynałam coraz bardziej interesować się losami bohaterów. Świadczy to o naprawdę dobrze skonstruowanej fabule. Ponadto przystępny język narracji, opisujący codzienne problemy mogące spotkać każdego z nas, sprawił, że książkę czytało mi się lekko i szybko. Ogromnym plusem tejże powieści jest również niewątpliwie jej uniwersalizm, gdyż nie jest to książka stricte dla młodych, lecz również dla dorosłych, a w szczególności dla rodziców. Autorka przedstawia w niej dany problem, który następnie stara się rozwiązać.

Chociaż lektura Drzazgi była moim pierwszym spotkaniem z pisarstwem Ewy Nowak, to wiem, że chętnie sięgnę po inne pozycje tejże autorki. Naprawdę warto! :)

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu Egmont
 

6 komentarzy:

  1. Brzmi ciekawie, też nie słyszałam wcześniej o tej autorce, ale teraz może skuszę się na przeczytanie "Drzazgi" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam wszystkie części Serii Miętowej, oprócz "Danych wrażliwych" oraz właśnie "Drzazgi". Muszę to nadrobić, bo jest to jedna z moich ulubionych serii. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę przyznać, że na początku książka mnie nie zaciekawiła, lecz jak bardziej poznałam historię to byłam pod wrażeniem poruszonego tematu przez autorkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie słyszałam do tej pory o tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka nie dla mnie tym razem:)

    OdpowiedzUsuń
  6. O serii oczywiście słyszałam, ale książek nie czytałam. I na dzień dzisiejszy nie sięgnę po książkę.

    OdpowiedzUsuń