czwartek, 20 grudnia 2012

To nie będzie ciągnąca się w nieskończoność historia


Jo Nesbø, norweski autor kryminałów, nazywany często następcą Stiega Larssona, wyznał, że jest blisko ukończenia swojego cyklu książek o przygodach policjanta Harry’ego Hole’a.

To nie będzie ciągnąca się w nieskończoność historia – zaznaczył w rozmowie z The Hollywood Reporter, zdradzając przy okazji, że cykl zbliża się ku końcowi. Obiecał również, że nie będzie później powracał, żeby napisać kolejną część.

Dziewiątym i ostatnim jak na razie kryminałem o Harrym Hole’u jest powieść Upiory wydana w Polsce w tym roku przed Wydawnictwo Dolnośląskie. Niedawno 52-letni Nesbø podpisał umowę z amerykańską stacją NBC na adaptację w formie serialu jego nowej, nadchodzącej powieści I Am Victor. Autor nie przymierza się jednak do napisania scenariusza adaptacji. To zupełnie inna profesja od pisania powieści. Stajesz się rozpieszczony jako powieściopisarz, ponieważ jesteś dyrektorem i redaktor zarazem i ty grasz wszystkie role, ale jako scenarzysta, spadasz trochę w dół drabiny.

Nesbø urodził się w Oslo, a wychował w Molde. Jako młody chłopak grał w klubie piłkarskim Molde FK. Nesbø pisze głównie powieści kryminalne, jest także autorem tekstów w zespole Di Derre, w którym gra i śpiewa. Jest on autorem cyklu powieści kryminalnych, w których głównym bohaterem jest policjant Harry Hole. Za swą debiutancką powieść Człowiek-nietoperz Nesbø otrzymał literacką Nagrodę Rivertona oraz Szklany Klucz, obydwie przyznawane za najlepsze powieści kryminalne. Z kolei za powieść Czerwone gardło otrzymał w 2000 nagrodę norweskich księgarzy. W 2004 książka ta została wybrana najlepszym norweskim kryminałem wszech czasów. W 2007 powieść Czerwone gardło pojawiła się jako kandydatka do nagrody Złotego Sztyletu za najlepszą powieść kryminalną, przetłumaczoną na język angielski.

3 komentarze:

  1. Podoba mi sie podejście tego pana do swojego cyklu. Mam nadzieję, że się nie złamie i nie wróci do napisania kolejnej części. ;)

    Pozdrawiam,
    Klaudyna

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam jeszcze żadnej książki tego pana:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przeczytałam tylko jedną książkę tego pisarza i mój apetyt mocno się wzmógł na kolejne części:).
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń