czwartek, 31 stycznia 2013

RECENZJA: Jo Nesbø, Człowiek nietoperz [Flaggermusmannen, 1997]

Nie każda książka, w której główny bohater ma na imię Harry musi opowiadać o magii i czarodziejach. Tym razem jest to skandynawski kryminał napisany przez jednego z najlepszych współczesnych pisarz tego gatunku. Człowiek nietoperz to pierwszy tom cyklu z norweskim policjantem Harrym Hole. Cała dotychczasowa seria składa się z dziewięciu powieści, a części wielbicieli kryminałów są wszystkie dobrze już znane. Przy okazji wznowionego wydania pierwszego tomu postanowiłem poznać historię niepokornego śledczego z Oslo od początku.

Norweski policjant Harry Hole przybywa do Sydney, aby wyjaśnić sprawę zabójstwa swej rodaczki, Inger Holter, być może ofiary seryjnego mordercy. Z miejscowym funkcjonariuszem, Aborygenem Andrew Kensingtonem, Harry poznaje dzielnicę domów publicznych i podejrzanych lokali, w których handluje się narkotykami, wędruje ulicami, po których snują się dewianci seksualni. Przytłoczony nadmiarem obrazów i informacji początkowo nie łączy ich w logiczną całość. Zrozumienie przychodzi zbyt późno, a Harry za wyeliminowanie psychopatycznego zabójcy zapłaci wysoką cenę.

Człowiek nietoperz to nie tylko bardzo dobry kryminał, ale również doskonale napisany thriller. Sam autor uchodzi za znawcę tematu i środowiska policyjnego, dlatego mógł bardziej wiarygodnie i szczegółowo opisać wszelkie działania. Główny bohater jest zwykłym policjantem, który ma różne słabości, jak każdy. To sprawia, że powieść nie staje się fikcyjna, a czytelnik wkracza w świat Hole'a i stara się go zrozumieć. Dodatkowo, Jo Nesbo wiele poświęca dialogom między bohaterami, w których często któryś z Australijczyków opowiada o historii tego kraju oraz jego plemiennych mieszkańcach, którymi są Aborygeni. Nie wiem czy wszystkie opowieści są do końca prawdziwe, ale bardzo ciekawie ubarwiają one fabułę książki oraz same dialogi. Poza tym, otrzymamy dużą dawkę napięcia, zbrodni oraz policyjnego śledztwa. W skrócie, ta książka posiada wszystkie cechy, których potrzebuje dobry kryminał.

Ja na pewno sięgnę po kolejne części serii o Harrym Hole. Niezmiernie mnie ciekawi jakie kolejne sprawy kryminalne ma przed sobą niepokorny śledczy z Olso. Mam też dobrą wiadomość dla wszystkich, którzy przeczytali już wszystkie dziewięć tomów. Otóż Jo Nesbo aktualnie pracuje nad dziesiątą książką, która nosi tytuł Politi, czyli zwyczajnie Policja. Premiera w Norwegii planowana jest na ten rok. Nam pozostaje mieć tylko nadzieję, że nie będziemy musieli czekać długo na polskie tłumaczenie.

Za możliwość przeczytania oraz zrecenzowania serdecznie dziękuję 

14 komentarzy:

  1. Czytałam niedawno tę pozycję;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem po lekturze trzech książek z serii o Harrym Hole, a czwarta pozycja czeka na biurku. Pora zamówić piątą i szóstą z jakiejś księgarni. Zdecydowanie wciąga.

    Odnośnie tekstu:
    "części wielbicieli" a nie "części wielbicielom".

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też muszę niedługo pomyśleć o zdobyciu kolejnych części. Jo Nesbo ma naprawdę dobre pióro.

    Przy okazji dziękuję za uwagę. Takie właśnie są skutki pisania o późnej godzinie ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. "Pierwszy śnieg" tego autora to mistrzostwo świata ! /tommy/

    OdpowiedzUsuń
  5. Ta książka już od jakiegoś czasu czeka na mój wolny czas na półce, jak tylko najdzie mnie chęć na dobry kryminał, to na pewno po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Niedawno czytałam tą książkę :)
    Pierwsza połowa nie wciągnęła mnie za bardzo, ale druga już przeciwnie - przeczytałam ją jednym tchem.
    Dobry kryminał, ale trochę depresyjny ;)
    Na pewno sięgnę po następne części serii o Harrym :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Chyba czas sięgnąć po książki Nesbo. Czytałem już wiele dobrych opinii...

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam Nesbo, a i ta książka za mną :) w Harrym się nawet trochę podkochuję. Świetne kryminały, a Człowiek-nietoperz był bardzo dobry.

    OdpowiedzUsuń
  9. Przywiązuję się do takich bohaterów jak ten, więc będę musiała uważać podczas lektury. :P

    OdpowiedzUsuń
  10. Długo zastanawiałam się nad rozpoczęciem przygody z tym autorem i muszę powiedzieć, że ta recenzja utwierdziła mnie w przekonaniu, że powinnam to zrobić. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wczoraj zaczęłam czytać tę pozycję :)

    Pozdrawiam
    i zapraszam na http://coccinellegrande.tumblr.com

    OdpowiedzUsuń
  12. jeśli komuś spodobał się Człowiek Nietoperz to przy kolejnych książkach Nesbo (głównie od numeru 3 - Czerwone Gardło, kiedy akcja przenosi się do Norwegii) nie będzie mógł wyjść z zachwytu. Ja osobiście trochę już kryminałów przeczytałem, ten jest co najwyżej średni, później są całkiem niezłe Karaluchy, dobre Czerwone Gardło, a później to już czytane jednym tchem kontynuacje, aż do fantastycznych Upiorów. Nesbo lubi jechać po bandzie, wykreowane przez niego sytuacje często są niemal nieprawdopodobne, ale to jak wciągają te książki i jak bardzo chce się poznać rozwiązanie i nie chce się jej kończyć zarazem jest niepowtarzalne

    OdpowiedzUsuń
  13. witam

    Jestem właśnie na etapie czytania trzeciej pozycji tego autora i muszę powiedzieć,że jestem pod wrażeniem. Autor cyklu z Harrym Hole to wyśmienity pisarz. Wcześniej przeczytałam wszystkie książki szwedzkiej pisarki Camilli Lacberg (które również polecam),odróżnić jednak można pióro kobiety od mężczyzny.szczególnie polecam Pierwszy śnieg i Czerwone Gaadło, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Właśnie wróciłam z wycieczki z Norwegii, lotnisko i centrum Oslo zawalone jest reklamami, książkami, plakatami Jo Nesbo- ostatnio wydał książkę pt. Politi(tłumaczenie "Policja"). W Norwegii cena tej książki to bagatela 349 koron norweskich, bagatela około 180 złotych polskich. Polecam Jo Nesbo

    OdpowiedzUsuń