środa, 13 marca 2013

RECENZJA: Hank Moody, Bóg nas nienawidzi [God Hates Us All, 2010]

Serial Californication znam tylko z tytułu. Nigdy nie obejrzałem ani jednego odcinka i kompletnie nie znam jego fabuły. Nie wiem też w jakim stopniu książka Hanka Moody'ego pt. Bóg nas nienawidzi jest powiązana z tym serialem. Natomiast wiem, dlaczego zdecydowałem się po nią sięgnąć. Przede wszystkiem dlatego, że jej opis z tyłu wydał mi się bardzo ciekawy i niewątpliwie aktualny w dzisiejszych czasach. Nigdy wcześniej również nie spotkałem się z żadną książką autora, więc zapowiadało się całkowicie nowe dla mnie doświadczenie literackie.

Bóg nas nienawidzi to prześmiewcze spojrzenie na życie współczesnego, apatycznego pokolenia. Samokrytyczny, nastawiony przyjaźnie – ale z dystansem do świata – narrator porzuca studia, zostaje narkotykowym dilerem z przypadku i wpada w świat pełen sprzeczności. Jego szef – palący marihuanę dredziarz – prowadzi niezwykle zorganizowany i pomysłowy nielegalny biznes cieszący się rosnącym zainteresowaniem. Wśród najnowszych odbiorców znajdują się ważniak z Wall Street oraz niedoszła gwiazda rocka posiadająca wybuchowy charakter i zniewalającą dziewczynę. Samotny narrator pragnie jednak czegoś więcej niż luźne, choć bliskie związki z klientami. Uciekając przed rozpaczliwymi oczekiwaniami matki, ciągłym niezadowoleniem ojca i byłą dziewczyną z rozpoznanym klinicznie obłędem, przenosi się do nowojorskiej mekki dla ambitnych obiboków – Hotelu Chelsea – gdzie pogoń za pożądaniem (i dziewczyną rockmana) przynosi mu szereg nieszczęśliwych, choć budujących wypadków i sprowadza z powrotem do punktu wyjścia.

Po przeczytaniu tej książki doszedłem do wniosku, że powinienem obejrzeć Californication. To chyba lepiej pomogłoby mi spojrzeć na nią treść z innego kąta. Nie jako ekspert, ale człowiek, który ma na swoim koncie przeczytanych kilka doskonałych książek, muszę przyznać, że Bóg nas nienawidzi nie należy do wybitnych. Jest tak głównie za sprawą średniej klasy stylu literackiego, niedopracowanych i czasami bezsensownych dialogów oraz mocno okrojonych opisów. Być może fani serialu Californication odnają w niej to czego szukają i za co lubią ten serial. W moim odbiorze jest to dobra, lecz nieszczególnie warta polecenia wszystkim powieść. Było kilka ciekawych momentów, natomiast przez większość lektury musiałem uzbroić się w cierpliwość, żeby przez nią przetrwać. Muszę najwyraźniej pomyśleć o obejrzeniu przynajmniej dwóch pierwszych odcinków Californication. Być może wtedy moja opinia na temat tej książki ulegnie zmianie.

Za możliwość przeczytania i zrecenzowania tejże książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu SQN

11 komentarzy:

  1. Serial jest świetny! Mi się bardzo podoba, mam nadzieję, że i Tobie przypadnie do gustu:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka raczej nie w moim guście, więc raczej nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  3. @MalaEmily Przede mną jest tyle seriali, które chciałbym obejrzeć, a czasu jakoś coraz mniej, ale być może kiedyś obejrzę chociaż jeden odcinek Californication ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniała książka, o wspaniałej tematyce.
    Piękna recenzja ;)

    Pozdrawiam i zapraszam do mnie,
    Iwi < 3

    OdpowiedzUsuń
  5. jako fanka serialu Californication muszę koniecznie przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetna recenzja:)
    Obejrzałam tylko kilka odcinków serialu (żaden z nich do mnie nie przemówił), a książki nigdy nie widziałam nawet na półkach księgarni, a szkoda bo podejrzewam, że może być niezłym odstresowywaczem.
    Pozdrawiam i życzę miłego oglądania:)

    OdpowiedzUsuń
  7. proza stylizowana na Bukowskiego, która w ogóle nie ma nic wspólnego z serialem (który notabene jest rewelacyjny, dialogi!).

    OdpowiedzUsuń
  8. @jedno wyżej
    [...] proza stylizowana na Bukowskiego, która w ogóle nie ma nic wspólnego z serialem [..]

    może tylko tyle, że Bukowski był punktem wyjściowym do stworzenia postaci Hanka

    [...] książka Hanka Moody'ego pt. Bóg nas nienawidzi [...]

    Hank Moody jest postacią fikcyjną autorem zaś Jonathan Grotenstein

    Dzięki za recenzję.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. W "biografii" Hanka Moody'ego przeczytałam, że jest on "autorem" kilku innych książek. Dotarłam do Jonathana, ale on twierdzi, że nic o nich nie słyszał. Czy ktoś może mnie oświecić, jak to jest naprawdę? Istnieją te książki czy nie? Będę wdzięczna za informację. Mój mail (bo nie wiadomo, kiedy jakiś ekspert do tego wpisu dotrze):
    steffi7@op.pl - Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka ma tyle wspólnego z serialem, że dzięki niej zasłynął główny bohater Hank, był rozpoznawalny i na ogół znany.

    OdpowiedzUsuń